SM i bruksridning & brukskörning 2014

21.08.2014 15:58

I fredags åkte vi iväg mot Vetlanda och 2014 års SM i bruks. Lizzy visade misstänkt brunst i tisdags så åkte direkt till hingsten IGEN :/ jag som hade planerat att intensivträna inför SM. Hämtade henne i Kosta på väg upp till Vetlanda men det va i efterhand onödigt att jag körde henne till hingsten för hon ville inte ta emot honom så förhoppningsvis är hon dräktig, ska ultraljuda henne ikväll (tors) håller tummarna. Vi startade som tredje sist av 16 startande, hade som mål innan alla turer till hingsten att vi skulle komma minst 5:a som förra året. Det var en lite annorlunda och trixig bana, va mest orolig för hopphinderna och vattengraven. Väl ute på banan så skötte hon sig finfint, fick dock övertala henne lite snabbt på hindrena för att undvika vägran. Vattengraven tvekade hon lite en gång innan hon traskade igenom, på den var det många som fick U = uteslutning. Efter målgång så var det lång väntan på dom 3 sista resultaten, när dom äntligen började skriva upp så gick pulsen i 300 när mer och mer tydde på att jag hade vunnit! :) 51 straffpoäng, 24 poäng tillgodo till 2:an som hade 75 straffpoäng. Extra kul att vinna över 2:an som vann förra året och vann på fjord-sm i år ;) . Av alla 16 deltagare så va dom 10 bästa fjordingar ( såklart ;)

På söndagen var det dags för brukskörning. Man blir lite trött innan när man läser om alla deltagare som kör sina hästar proffsionellt hela dagarna eller kör dom innan och efter jobbet. Jag har kört lizzy 2km vid 2 tillfällen sen vi hade bruks-dm i september 2013 så kände mig rätt så underlägsen. Men har man en fjording då det inte märks om man körde den igår eller förra året så går det rätt så bra ändå, är nog mest jag som hade behövt öva. Lizzy skötte sig så bra hon bara kunde och det gav en 8:eplats av 19 startande. Nu är vi direktkvalificrrade till SM 2015 så får väl se hur det går ifall hon visar sig vara dräktig. Nästa tävling är bruks-dm på Tyrolen 21/9.